Skip to content

Apokalipsę komunikacyjną – Czas zacząć! – Część I

Luty 23, 2011

Od kilku dni na wszystkich dyspozytorniach wisi nota od Działu Organizacji Przewozów dotycząca zmian w trasach poszczególnych linii, obowiązująca od dnia 5 marca 2011.
Zacznijmy od listy utrudnień:
1. Dopuszczenie do ruchu pętli „Cmentarz Grabiszyński” – wreszcie! Po pół roku czekania :)
2. Przebudowa torowiska na ul. Piłsudskiego pomiędzy pl. Legionów a ul. Świdnicką.
3. Naprawa torowiska między rondem Reagana a mostem Grunwaldzkim.
4. Przebudowa torowiska ul. Legnickiej od pl. 1 Maja do ul. Bolesławieckiej – specjalnie pod Tramwaj Plusk

Wizualizacja zmian wygląda mniej więcej tak:

Zostają zawieszone linie:
0L, 0P – z powodu zamknięcia przejazdu przez m. Grunwaldzki, linia okólna nie będzie już okólna, tylko zacznie kursować w relacji pętla-pętla.
20 – gdyż byłaby za krótka, wg. oryginalnej trasy przejazd byłby możliwy tylko ulicami Powstańców Śląskich i Przodowników Pracy*.
23 – przy zamknięciu ul. Legnickiej również byłaby za krótka, to jest, od Alei Marcina Kromera do centrum.
75 – permanentnie zlikwidowana pod obecną postacią :) Jest co świętować :)

Powstaną nowe linie:

0 – w relacji ZOOPlac Wróblewskiego

Przez: m. Zwierzyniecki – pl. Grunwaldzki – Piastowską – Słowniańską – Dworzec Nadodrze – pl. Staszica – m. Mieszczański – m. Sikorskiego – pl. 1 Maja – Podwale – Świdnicką – Piłsudskiego – Małachowskiego – Pułaskiego i nawrót przez plac Społeczny.
Nie powiem, interesująco wygląda ta linia, jedzie w większości zgodnie ze starą trasą, jednak brak przejazdu przez most Grunwaldzki powoduje brak możliwości zamknięcia ‚kółka’ po którym kursowała. Z jednej strony przywrócą ZOO, jako stałą pętlę tramwajową, która dotychczas służyła jedynie awaryjnie. Jej stan techniczny pozostawia sobie wiele do życzenia, również zlikwidowano w tym miejscu punkt socjalny dla motorniczych! Nie widziano sensu w utrzymywaniu go skoro nic liniowego tam nie kursuje, a miejsce punktu wynajęto i otworzono tam pizzerię. Hmm… co w sumie nie jest taką tragedią, będzie sobie można zamówić telefonicznie pizzę, która będzie czekać w piecu na nasz przyjazd na pętlę :)

71Pilczyce – Pafawag

Nowe wahadło po ulicy Legnickiej i Lotniczej.
Po zamknięciu pl. 1 Maja, niezły kawał torowiska (i to wydzielonego!) zostanie odcięty od reszty sieci tramwajowej miasta. Żeby te tory, jak i jedna z większych pętli z obsługiwanym punktem, nie rdzewiały, utworzona zostanie kolejna linia wahadłowa. Będzie obsługiwana jedynie przez … prądożerców pospolitych** … czytaj WrAsiątka Pro205. Jedynie dlatego, że przy Legnickiej jest zakład naprawczy Protram (dawna zajezdnia V – Popowice). To jedyne miejsce, gdzie można wykonać poważniejsze naprawy tych dość awaryjnych wozów (mają tam windę specjalnie dla nich). Kto jeździ po tym odcinku miasta, wie, że coś jest nie tak z podstacjami w okolicy, przy przystanku „Kwiska” – prądy w polotach wynoszą około 570V. Dwie stopiątki mają problem z przejazdem, nie mówiąc już o WrAsach, które na rozruchu pożerają cały w sieci. To będzie katastrofa.
Ciekawostka: dojazd do Leśnicy będzie wygląda mniej więcej tak: autobus tymczasowy z pl. 1 Maja do ul. Robotniczej, tam tramwaj 71 do Pilczyc, następnie kolejny autobus tymczasowy do ulicy Grabowej, gdzie znów czeka przesiadka na kolejny tramwaj wahadłowy 72 do Leśnicy :) I to wszystko w linii prostej, ha!

73Kromera – Oporów.

Osobliwy miks 23+20. Przez: m. Warszawskie – Poniatowskiego – pl. Bema – Drobnera – Dubois – m. Mieszczańskie – pl. 1 Maja – Ruska – K. Wielkiego – Widok – pl. Teatralny – Opera – Świdnicka – Powstańców Śląskich – Hallera.

Trasę zmienią: 3, 4, 5, 10, 11, 12, 15, 22 .
Łał, sporo tego. Będą musiały ominąć remontowane fragmenty ul. Piłsudskiego. Część zostanie pociągnięta do nowych pętli na Starych Mostach Mieszczańskich i Zajezdni II – Ołbin przy ul. Słowiańskiej, ale po kolei:

3 – Księże Małe – Słowiańska

Po trasie do pl. 1 Maja, potem: m. Sikorskiego – m. Mieszczańskie – Dubois – pl. Bema – Poniatowskiego – Jedności Narodowej.

4 – Oporów – Biskupin

Brak przejazdu przez m. Grunwaldzki. Objazd: rondo Reagana, peron 1 – Skłodowskiej-Curie – Szczytnicka – m. Pokoju.

5Cmentarz Grabiszyński – Księże Małe.

Wreszcie przywrócona do życia. Objazd: Podwale – Opera – pl. Teatralny – Teatralna – Skargi.

10 – Biskupin – Mosty Mieszczańskie

Po trasie do pl. 1 Maja, potem: mostem Sikorskiego do starych mostów Mieszczańskich, gdzie zawraca po przez Dubois – Pomorską – m. Pomorski – Nowy Świat.

11 – Oporów – Kromera

Objedzie ten mały kawałeczek Podwalem :)

12 – Sępolno – Mosty Mieszczańskie

Jak 4. Plus na stare mosty mieszczańskie wjeżdża przeciwnie do 10 czyli od strony Nowego Światu – m. Pomorskiego – Dubois i zawraca przez Jagiełły – Św. Mikołaja.

15 – Tarnogaj – Marino

Z Tarnogaju, jadąc Piłsudskiego odbija w Świdnicką i Podwalem, dalej po trasie.

22 – Tarnogaj – Słowiańska

Objeżdża Świdnicą – Podwalem, od pl. 1 Maja do Słowiańskiej tak jak 3.

Dla zainteresowanych autobusy pośpieszne C, D, E nie wjeżdżają na rondo Reagana, przystanek mają przesunięty … gdzieś.
Autobusowe wahadło Dolmed – Rynek będzie miało oznaczenie 712.

Używane-nieużywane odcinki torowisk.
Na czas remontów, z potrzeby robienia objazdów, uruchomionych dla ruchu liniowego zostanie sporo fragmentów torów od dawna używanych jedynie jako trasy awaryjne:
Dubois – odcinek dotychczas używany, jeśli pobliskie torowiska są zablokowane wypadkiem. Jeździć będą tędy: E8 – świąteczna linia cmentarna trzy razy w roku, 3, 10, 12, 73. Trzęsie jak cholera.
Podwale – nie znam nikogo kogo krew nie zalewa, jeśli musi tamtędy jechać. Wywalono kupę kasy aby zrobić tymczasówkę przed kapitalnym remontem za dwa~trzy lata, najgorzej rozjechane krzyżownice jednak pozostawiono nietknięte. Geniusze.
Stare Mosty Mieszczańskie – bardzo stare torowisko pozostawione „na wszelki wypadek” po wybudowaniu Nowych Mostów Mieszczańskich. Jak zwykle: rdza, rozjechane krzyżownice. Rozjazd na bardzo krótki, acz urokliwy ślepy tor na moście, gdzie przy pomyleniu się na zwrotnicy z dużą prędkością, podróż można skończyć w rzece. Czasem stoi tam awaryjny. Aby z tego odcinka wyjechać w stronę Dubois, trzeba przejechać kawałek po Nowych Mostach … pod prąd.
Dyrekcyjna – Trzęsie jak jasna cholera psia jego m*ć, przy każdym pęknięciu szyn co kilka metrów można z fotela spać. Co więcej, sieć pod bardzo niskim wiaduktem jest notorycznie uszkadzana przez tiry, które, mimo zakazu, wpychają się tam. Całe szczęście jeszcze nas nie zmuszają do przejazdów tamtędy, częstsza eksploatacja zacznie się dopiero po rozpoczęciu budowy południowego węzła komunikacyjnego. To głównie prezent dla zajezdni pierwszej, bo inaczej zostaliby odcięci od świata.
Opera – tor z ul. Widok do Świdnickiej. Po kapitalnym remoncie, teraz używany przez 6, 7 ale jedynie w drugą stronę. Nie wiem, dawno nie jechałem :)

*tj. Hallera.
**o pospolitej prądożerności już wkrótce.

Reklamy
No comments yet

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: