Skip to content

Strajk!

Maj 17, 2011

Stało się! Od kilku dni wszystkie zajezdnie we Wrocławiu są w gotowości strajkowej. U bram każdej powiewają związkowe flagi. Jeśli wszystko dobrze pójdzie, w piątek – 20V – w godzinach 4.00 – 6.00, w czasie porannego szczytu, na ulice nie wyjedzie nic.

Jak zawsze, chodzi o pieniądze.
Według danych MPK, średnia pensja to 4068 zł brutto. Wywołuje to wybuch przykrego śmiechu. Kto tyle zarabia? Kierownik zajezdni?
Jak realnie wyglądają prespektywy młodego motorniczego? Jest to umowa zlecenie ze stawką 15,60 na godzinę + premia 10 %, minus podatek. Z czego mniej-więcej wychodzi 1800zł na rękę. Bez stażowego, bonusów świątecznych, trzynastek. Z nowym widmem zatrudniania przez agencje zewnętrzne. Starzy motorowi podnoszą średnią płac dzięki swojemu dodatkowi za wysługę i bożonarodzeniowym prezentem w wysokości 240zł.

Rozmowy zaczęły się w lutym tego roku, wtedy szanowne władze zaproponowały nam całe 2%. Dziś walczymy o 10% – czyli około 300zł brutto. Rokowania trzeba zaczynać od nowa, od kiedy stary prezes spółki został zastąpiony nowym szwagrem prezydenta miasta.

Jakie są inne pomysły nowego szefa?

  • Podzielenie MPK na oddzielne spółki – autobusy i tramwaje
  • Zatrudnienia przez agencje zewnętrzne
  • Redukcja administracji
  • Oszczędności
  • Podmiany albo SWL – służba wieloliniowa
  • Skasowanie wszystkich 102ek – mimo doskwierających braków taborowych.

Wprowadzanie oszczędności czyli czarna środa.
Wczesne popołudnie. Przez radio słyszę kolegę z innej zajezdni „Wrocław-3 … przed chwilą zjechałem wozem XXXX-X awaryjnie na luzowniki i drzwi; Proszę o kolejną podmianę, drugi wóz rozłącza jazę…” Nie mija godzina, drugi kolega z tej samej zajezdni skarży się na przepuszczanie na hamowaniu. Nie mija wiele czasu „Trójka – wóz rozłącza mi jazdę na wybiegu…„. Tego dnia naliczyłem siedem zjazdów awaryjnych.
Co się u diabła u was dzieje?” – spytałem dyspozytorkę, po godzinach odwiedzając znajomych na rzeczonej zajezdni. „Oszczędności kierownika.” – usłyszałem w odpowiedź. Części zamiennych nie ma.

Wszyscy wiemy, że są miejsca, w których płacą lepiej. Gdzie komunikacja jest zorganizowana i bardziej o nią dbają. Czy warto zastanawiać się nad zmianą barw klubowych?

Reklamy
No comments yet

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: